وضعیت عرضه بورسی فولاد در ۱۴۰۰

در اولین روزهای بازگشایی بازار فولاد در سال ۱۴۰۰ شاهد یخبندان قیمت ها بوده ایم. به گونه ای که تعداد معاملات انجام شده در مقایسه با سال های قبل  شدیدا سیر نزولی داشته است. طبق نظر برخی از کارشناسان بازارفولاد، طی ماه های آینده بازار شرایط سکون خود را حفظ خواهد کرد و با وجود انتخابات ریاست جمهوری، این مسئله یعنی تداوم نزولی بودن قیمت ارز دور از انتظار نیست و با افت نرخ دلار، قیمت محصولات فولادی هم کاهش می یابد.

در سال ۹۹، بیشترین مسائل و مشکلات در حوزه تنظیم بازار فولاد به موضوع قیمت‌گذاری تعلق داشت که این موضوع بر روی معاملات بازار سهام و سهام شرکت‌های فولادی نیز تاثیرگذار بوده است. از چالش‌های اساسی  زنجیره فولاد موضوع عرضه و معامله در بورس کالا بود که تنها روی یک سری از کالاها برای عرضه و معامله در بورس کالا برنامه‌ریزی و تمرکز شده بود. در حالی که اصل شفافیت و رقابت در بورس کالا حاکم بوده و باید عمده محصولات مهم و کالاهای اولیه از جمله زنجیره تولید فولاد راهی بورس کالا شود تا همه این بخش‌ها از ظرفیت بورس برای رشد تولید و فروش استفاده کنند.

علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: با وجود مخالفت شدید کمیسیون اقتصادی برای قیمت‌گذاری دستوری یکی از راهکار هایی که در اقتصاد کشور می تواند از فساد و رانت جلوگیری کند و به پیشرفت عدالت کمک کند، همین موضوع  قیمت‌گذاری دستوری است که وزارت صمت در ماه‌های گذشته بر ضرورت واقعی‌سازی قیمت فولاد و کنار گذاشتن قیمت‌گذاری تاکید کرد.

علیزاده با اشاره به موضوع عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس کالا گفت: یکی از دشواری هایی که در حوزه بازار کالاها با آن مواجه هستیم، این است که فقط بخشی از کالاهای مهم در بورس کالا عرضه و معامله می‌شود و دارای شفافیت آمار است؛ اما بخش دیگر معاملات که به شکل سنتی انجام می‌شود، دارای شفافیت حداقلی داده‌ها هستیم و امکان تنظیم مناسب این بخش نیز وجود ندارد. 

  نظرات

*

code